Tuesday, August 13

Mari Belajar Bahasa Jepun

Bismillahirrahmanirrahim ..

Assalammualaikum dan hai blogger !
Bosan di hari raya ke 6 ? Ingin mempelajari sesuatu ? Ingin mengisi masa lapang yang terluang gara gara takde nak buat apa masa raya ke 6 nie ? Jom belajar perkataan jepun bersama Aina hari . haha 

Hari nie aku jadi sensei Aina . Untuk hari nie korang boleh lha panggil aku sensei ye . haha . Sebenarnya aku nak buat entri pasal nie lama dah, tapi takde masa lha . Sekarang nie aku tengah ada masa, so aku buat lha entri nie . huhu . Aku nie takde lha belajar bahasa jepun ke apa kat sekolah . Pergi ke jepun pun jauh sekali . Pergi kelas tusyen bahasa jepun lagi lha tak . Aku hanya belajar perkataan jepun nie daripada internet, anime dan novel . Aku belajar dan paham kan sendiri tau . huh . Aku suka bahasa jepun sebab bunyi dia best . Sebab tu aku suka tengok cerita jepun walaupun tak paham sepatah apa . haha . Kat sini aku bagitau perkataan jepun yang aku tau je lha ye, yang takde kat sini tu makna nya aku belum belajar lagi . hehe . Aku tak tau lha perkataan perkataan yang aku nak kongsikan nie perkataan asas ke, sederhana ke, susah ke tapi yang pasti tu semua perkataan jepun . haha .

Jom mulakan !

Untuk ganti nama .

Watashi - saya
Ana ta - awak

Untuk ucapan selamat

Ohayo gozaimasu/Ohayo - selamat pagi
Konnichiwa - selamat tengah hari
konbanwa - selamat petang
Oyasuminasai - selamat petang
sayonara - selamat tinggal
Omedetou gozaimasu - tahniah
Itakadimatsu - selamat makan

Untuk ayat

Dozo - silakan
Dozo ohairi kudasai - jemput masuk
Dozo okake kudasai - jemput duduk
Arigato - terima kasih
Doitashima shite - sama sama
Gomennasai - minta maaf

Perkataan perkataan lain

Kerei - cantik
Keitai - handphone
Jisho - kamus
Hong - buku
Peng - pen
Nanda - apa

Tadi aku kata perkataan sensei kan, korang tau tak apa tu sensei ? Haa, sensei tu sebenarnya guru/cikgu . Jadi kalau korang dah malas nak panggil cikgu korang tu cikgu, korang try lha pulak panggil sensei . hahah . Nie ada beberapa ayat yang boleh digunakan dalam percakapan seharian kita atau korang nak sembang dengan membe korang ke kan, sekali sekala tukar bahasa jepun apa salahnya kan . haha

Hajimemashite - gembira berjumpa awak
Watashiwa Aina desu - nama saya Aina
Ohisahiburi desu ne - lama tak jumpa  
Ogenki desu ka - apa khabar ? 
watashiwa genki desu - ye, aku sihat
Itte kimasu - saya pergi dulu
Dozo yoroshiku - seronok dapat jumpa awak

Haa, sebelum terlupa ada benda nak bagitau nie . Di jepun, kalau depa panggil nama seseorang mesti ada perkataan kun dan chan kat belakang nama depa . Kun tu untuk lelaki, manakala chan tu untuk perempuan . Nie aku tau daripada anime, tapi tak pasti lah betui ke tak kan . Kalau nak tau sahih ke tak, pi lha tanya cikgu bahasa jepun . huh ~

Oke lha, tu je kot sedikit ilmu yang dapat dikongsi daripada sensei Aina . haha . Kalau ada yang lain nanti aku update . Belajar bahasa jepun sekarang apa salahnya kan, mana lha tau kot kot nanti dapat pi jepun ke kan . Teringin jugak aku nak pi jepun . huhu . Lagipun tak salah sebenarnya kalau kita nak belajar banyak bahasa pun . Walaupun kita belajar benda baru, bahasa baru dan ayat yang baru, tak semestinya yang lama tu kita lupa, kan ? :) 


# Kalau ada perkataan atau ayat bahasa jepun yang tak betul tu, tolong maklum kan ye . Al maklum lha, aku bukan copy sebijik sebijik daripada internet . Nie aku ada ambik kat anime dan novel jugak . Harap maaf lha ye kalau ada yang salah tu . Akhir kata, SELAMAT HARI RAYA ! Maaf Zahir dan Batin :)



terima kasih kerana anda sudi baca post ini

No comments: