Thursday, December 12

Life after SPM


Assalammualaikum dan hai blogger ! 

Sedar tak sedar, baru seminggu lebih rupanya aku tamat SPM . Tapi terasa macam aku dah lama giler tamat SPM . Aku baru tamat 2 Disember hari tu, tapi rasa macam dah tamat 2 Disember tahun lepas . Oke, nampak sangat tipu --" 

Sebenarnya, terjadinya entri nie sebab aku dilanda kebosanan . Aku saja nak cerita kehidupan aku lepas SPM nie, kehidupan sementara nak tunggu result keluar bulan 3 nanti lha katakan . huhu . Tahun nie tak seperti tahun tahun yang lalu kerana tahun tahun yang lalu aku masih di alam persekolahan . Kalau dulu, time time sekarang nie lha time yang busy nak pergi beli barang barang sekolah . Baju lha, kasut lha, beg lha dan macam macam lagi . Tapi tahun nie semua tu dah takde makna sebab bukan aku sekolah pun tahun depan . Dah habis sekolah lha katakan, tapi habis sekolah tu amat bermakan kalau aku tak masuk form 6 lha . Kalau aku masuk, alamatnya kena pakai baju sekolah lagi lha aku . huh ~
Satu lagi, selalunya time time sekarang nie aku akan duduk kat rumah mak ayah aku kat Sungai Buloh sebab senang sikit nak urus hal hal barang sekolah tapi sekarang mungkin tak . Aku malas sebenarnya nak pi sana, sebab nanti sama je situasinya macam kat sini, Besout . Masa aku kat Besout nie hanya dipenuhi dengan online, baca novel, makan, tidur, tengok tv, tengok movie, duduk saja dan aktiviti tak berfaedah yang lain . Serious bosan weyh buat benda yang sama setiap hari . Orang pulak suka cakap kat aku, untung lha dah habis sekolah . Tapi apa yang depa tak tau, habis sekolah nie lha masa yang sangat bosan . Ya, aku tak menafikan habis sekolah tu best sebenarnya sebab tak payah nak serabut dah pikir pasal sekolah, homework dan sebagainya, tapi bila duduk saja kat rumah tanpa berbuat apa apa atau buat aktiviti yang sama setiap hari, benda tu jadi teramatlah bosan . huh ~
Orang suka tanya aku habis SPM nie buat apa je ? Dan jawapan aku tak lain tak bukan, tanam anggur kat rumah . Jawapan yang selamat dan bernas kan ? Haha . Ye lha, karang aku cakap aku dah kerja pelik pulak orang . Lagipun kerja apa je yang boleh aku buat kat Besout nie ? Macam susah je nak cari kerja kat sini . Ada jugak mak aku pernah suruh aku kerja kat KFC atau Pizza Hut lepas SPM nie dan tempat kerja tu berdekatan dengan perumahan mak aku . Tapi aku macam malas lha pulak, sebab banyak kerja nanti . Aku pernah cakap aku nak kerja kedai buku . Lagipun kerja kedai buku tak banyak kerja sangat nak buat, sebab bukan nya orang datang beli buku sepanjang masa . Jadi, sebab tu lha aku nak kerja kat kedai buku tapi kedai buku mana je ? Hm . Bak kata cousin aku, hang duduk tepi jalan sambil pegang signboard, " Tolong ambil saya bekerja". Lol . Macam takde kerja je nak buat mende macam tu, idok ler aku terdesak sampai macam tu . Atoto :3
Cousin aku ada ajak kerja kat Mydin kat Ipoh tapi kerja cashier . Erk ~ Bukan aku tak nak, tapi aku kalau bab bab duit nie aku lari dulu lha . Aku rela cari kerja lain . Bukan apa, karang kalau ada short aku pulak yang kena . Kalau short tu setakat rm2 aku pun kisah, tapi kalau rm20, rm200 atau rm2000 ? Siapa yang susah ? Aku jugak yang susah, so baik aku surrender awal awal . huh ~ Membe aku pun ada ajak kerja kat Ipoh, tapi nie kerja kat Kilang Felisa kot namanya, entah . Bukan tak nak, tapi nak dok kat mana ? Takkan nak dok tepi jalan, kalau kerja sama dengan cousin aku tu takpa lha jugak, boleh aku tumpang rumah family dia .  Lagipun, kilang tu pun aku tak tau kilang apa . Macam tak pernah dengar pun . Tapi gaji dia awesome kot, permulaan pun dah rm1300 . Macam tak percaya je . huh ~ Siapa tak nak kalau gaji mula pun dah macam tu . Giler arr ! Tapi apakan daya, aku perlu ingat jugak kalau pi sana nak dok mana, makan minum nak cekau mana dan banyak lagi lha . Hmm
Lagi satu masalah aku ialah pasal ambik lesen . Ingat ambik lesen nie tak pakai duit ka ? Aku nak cekau mana duit . Mak ayah aku pun tak kata apa tentang aku nak ambik lesen, jadi aku senyap je lha . Lagipun kalau aku ambil lesen, pakai duit mak ayah aku . Selagi depa tak kata apa, selagi tu lha aku senyap . Aku tak kisah sangat pun pasal lesen nie sebenarnya, macam tipu je --" . Selama nie pun aku tak dak lesen, hidup je aku walaupun susah sikit lha nak bergerak --" Takpa, ada rezeki nanti aku ambik lesen . Lagipun mana ada akta yang mengatakan lepas SPM je, mesti kena ambik lesen . So, tak payah kuatir lha . heh ~
Pasal PLKN ? Hm, sorry aku tak dapat ! heheh ~ Tapi aku nak ucap tahniah lha kepada yang dapat tu, terutamanya yang dapat panggilan pertama tu . Get ready, 5/1/2014 nanti dah kena masuk . huhu . 

Uishh, banyak pulak aku menulis malam nie . Patut lha macam sakit je tangan nie . huh . Oke lha, adios amigos :) 


terima kasih kerana anda sudi baca post ini

No comments: